DORADZTWO ZAWODOWE


Podstawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole

 

Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w przedszkolach, szkołach i placówkach regulują m. in. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia oraz Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., wymieniając zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Szczegółowe regulacje wprowadzają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego, w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół oraz w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

Działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresaci


DORADZTWO ZAWODOWE ZREALIZOWANE W KLASACH I-III


GROMADZENIE INFORMACJI

METODY EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY WYBORZE ZAWODU

RYNEK PRACY - CO NALEŻY  O NIM WIEDZIEĆ CZ.1

RYNEK PRACY - CO NALEŻY O NIM WIEDZIEĆ CZ.2

RYNEK PRACY - CO NALEŻY O NIM WIEDZIEĆ CZ.3

ZAJĘCIA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO REALIZOWANE NA LEKCJACH:

03.11.2022r. doradca zawodowy Pan Michał Filipiak, poprowadził zajęcia w ramach doradztwa zawodowego. Głównym tematem były zainteresowania zawodowe. Młodzi ludzie z klasy 7A mieli okazję dowiedzieć się czym jest Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych i jakie on może mieć zastosowanie na przyszłość.

Tak zwany KZZ jest narzędziem diagnostycznym, które służy do badania zainteresowań zawodowych. Powstał on w oparciu o najbardziej użyteczne teorie doradztwa zawodowego. Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych może pomóc w: określeniu preferencji  oraz zainteresowań zawodowych, wyborze szkoły, uczelni, określeniu kierunku kształcenia.

Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach oraz przedstawiali swoje przemyślenia, które niejednokrotnie dotykały ich własnych zainteresowań.

zaw

Praca jako wartość w życiu człowieka

07.11.2022r. odbyły się zajęcia w ramach doradztwa zawodowego, które poprowadził doradca zawodowy pan Michał Filipiak. Tematem przewodnim była praca jako wartość w życiu człowieka. Na pytanie dlaczego praca jest ważna i co ona daje ludziom, młodzież
z klasy 8 D oprócz źródła dochodów odpowiadała, że jest to: kontakt z drugim człowiekiem, radość, poczucie spełnienia, bycie potrzebnym.

Żeby można było podjąć pracę, najpierw trzeba zdobyć zawód. Praca w zawodzie to najważniejszy rodzaj pracy dla człowieka, dlatego tak bardzo istotny jest wybór szkoły
a potem zawodu, którego
z czasem młody człowiek przyswaja. Praca daje również możliwość rozwoju osobistego, uczenia się nowych rzeczy, rozwijania swoich kompetencji. Praca powinna być dla człowieka nieodłącznym elementem jego życia.

zaw

Zawody wokół nas

Definicja zawodu mówi nam, że jest to zbiór zadań w wyniku społecznego podziału pracy, będących świadczeniami na rzecz innych osób, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji (wiedzy
i umiejętności), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki.

Gromadzenie informacji o zawodach, które nas interesują, przygotowuje nas do pełnienia pewnych ról zawodowych, uzyskujemy wiedzę o tym, jakie czynności w tym zawodzie się wykonuje, jakie predyspozycje są potrzebne, jakich narzędzi się używa, z kim się pracuje. Posiadanie takiej wiedzy pomaga odpowiedzieć nam na pytanie: Czy ten zawód jest dla mnie? Gromadzenie i zbieranie informacji jest ważne także z tego powodu, że wyobrażenia, jakie posiadamy o danym zawodzie, czasem są rozbieżne z tym, co faktycznie w tym zawodzie się wykonuje.

Z pewnością już teraz wiedza ta będzie zdecydowanie łatwiejsza dla uczniów klasy 8 B, która podczas prowadzonych zajęć przez doradcę zawodowego pana Michała Filipiaka, chętnie włączyła się do udziału w lekcji, tworząc plakaty przedstawiające różne zawody.

zaw

zaw

zaw

Aspiracja – jest to stan, do którego dąży człowiek i jest on odległy w czasie. Dla tego odległego stanu człowiek umie określić początkowe cele, których realizacja sprawi, że będzie bliżej aspiracji. Aspiracje są właśnie takim łącznikiem między wizją a celami. Określają, gdzie chcemy być za kilka lat.

Doradca zawodowy pan Michał Filipiak prowadząc zajęcia chciał uświadomić uczniów klasy 8 F, co znaczą aspiracje zawyżone i zaniżone, ale zgodnymi  z osobistymi warunkami działania, które umożliwiają ich zrealizowanie są aspiracje realistyczne. Wspomniał również, że niewłaściwy wybór szkoły i zawodu, podtrzymywany przez nieprawidłowo uformowane aspiracje edukacyjno-zawodowe, jest główną przyczyną niepowodzeń w procesie kształcenia ogólnego    i zawodowego.

Podczas ćwiczeń zaproponowanych przez prowadzącego, uczniowie zaangażowali się 
w pracę definiując słowo aspiracje w formie plakatu, wykorzystując do tego celu metodę burzy mózgów.

dor

Zdolności – jest to całokształt życia psychicznego, z motywacją osobowościową, z procesami poznawczymi tj. uwaga, pamięć, myślenie, utożsamiane są również z inteligencją i działaniem.

Uczeń osiągający bardzo dobre oceny szkolne ze wszystkich przedmiotów jest więc uczniem zdolnym do uczenia się, a nie uzdolnionym. Natomiast uzdolnienia – są to specyficzne konfiguracje zdolności ogólnych, specjalnych, umożliwiające bardzo dobre wykonanie, ukierunkowanej treściowo działalności.

Uczeń, który posiada uzdolnienia np. matematyczne, zazwyczaj nie wykazuje innych uzdolnień, np. językowych czy plastycznych, co z reguły znajduje odzwierciedlenie w zróżnicowanych wynikach szkolnych. Uczeń uzdolniony osiąga bardzo dobre wyniki tylko  w określonych przedmiotach, np. ścisłych i ma zazwyczaj "problemy" z przedmiotami humanistycznymi.

O tych i o innych ciekawostkach mogła dowiedzieć się młodzież z klasy 8 E  w ramach doradztwa zawodowego, które poprowadził pan Michał Filipiak.

dor

dor

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ. OGRANICZENIA CZY MOŻLIWOŚCI?

Niepełnosprawność jest czymś, co tak naprawdę każda osoba dysfunkcyjna przeżywa indywidualnie w czasie rzeczywistym. Dla jednych może ona sprawić to, że tego typu osoby zamykając się w sobie odizolują się od ludzi, spychając siebie tym samym na margines bez szans żyjąc w poczuciu bezsilności, bezradności, zamykając się na pomoc drugiego człowieka. Natomiast dla drugich niepełnosprawność może być motorem do działania, wyzwalającym w nim  potencjał możliwości. Jest siłą, która chce pokazać, że osoby niepełnosprawne mogą dać tyle samo korzyści, co osoby pełnosprawne.
Prowadzący podczas zajęć doradztwa zawodowego pan Michał Filipiak wraz z uczniami klasy 7 A doszedł do konkluzji, że tak naprawdę, to od osoby niepełnosprawnej będzie zależało to, czy zaakceptuje swoje dysfunkcje i w związku z tym zacznie szukać alternatyw, które otworzą go na możliwości, czy też podda się z powodu błędnego myślenia o jego ograniczeniach.

dor

dor









                       

 

 



.

 

 

 

.








nasz patroN

Św. Jadwiga Królowa

ur. 3 października 1373

zm. 17 lipca  1399


1

1

30

om

lko

om

om

om

om

Ciekawe linki


Szkoła Podstawowa nr 9 im. Świętej Jadwigi Królowej  w Zespole Szkół w Białej Podlaskiej
ul. Zygmunta Augusta 2, 21-500 Biała Podlaska, tel.: 83 341 67 10, e-mail: zeszbp@gmail.com
Copyright