RZECZNIK PRAW UCZNIA
W naszej szkole
powołany został Szkolny Rzecznik Praw Ucznia.
Uczniowie zdecydowali, że funkcję tę będzie pełniła pani Iwona Polubiec.
O
rzeczniku:
Witam.
Nazywam się Iwona Polubiec.
Uczę przyrody w Szkole Podstawowej nr 9 im. Królowej Jadwigi w Białej Podlaskiej. Zostałam wybrana
przez Was na Rzecznika Praw Ucznia. Przygotowałam tu informacje ,które mam nadzieję, będą dla Ciebie ważne i
przydatne.
Każdy uczeń Naszej szkoły powinien znać i przestrzegać praw
i obowiązków zawartych w Statucie Szkoły. Z pełnym brzmieniem Statutu lub WSO
(czyli Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania) możesz zapoznać się
w Bibliotece szkolnej. Wyciąg
dotyczący praw i obowiązków ucznia jest wywieszony w gablocie
obok sali 23.
Rzecznik czuwać będzie nad zapewnieniem uczniom:
prawa do bezpiecznej nauki,
prawa do życia bez przemocy
i poniżania,
prawa do swobodnej i
kulturalnej wypowiedzi,
prawa do rzetelnej
informacji.
DO
ZADAŃ RZECZNIKA NALEŻY:
-
kwestionowanie niewłaściwych decyzji prawnych dotyczących ucznia,
-
gromadzenie dokumentacji o przypadkach łamania jego praw,
-
uświadomienie poszanowania praw i godności innych uczniów oraz pracowników
szkoły,
-
stanie na straży praw ucznia określonych w Statucie Szkoły, WSO, Konwencji o
prawach dziecka,
-
wspieranie rozwoju samorządności uczniowskiej i demokratyzacji życia szkolnego,
-
upowszechnianie wiedzy na temat instytucji zajmujących się ochroną prawną,
Każdy uczeń, który ma
problem z nieprzestrzeganiem jego praw przez dowolny
podmiot
w szkole lub problem natury osobistej, może zwrócić się bezpośrednio do
Rzecznika
z przekonaniem, że jego autorytet i godność nie zostaną urażone. Dotyczy to
również
drugiej strony konfliktu.
ZAKRES OBOWIĄZKÓW RZECZNIKA:
-
znajomość aktów prawnych dotyczących społeczności uczniowskiej,
-
przyjmowanie skarg i wniosków uczniów na temat naruszeń ich praw,
-
udzielanie pomocy osobom proszącym o interwencję w zakresie naruszania praw
ucznia,
-
udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
-
wspomaganie działań uczniów podczas dochodzenia ich praw,
-
wspieranie działań Samorządu Uczniowskiego,
-
informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
-
kontrolowanie realizacji rozwiązania spraw spornych,
Tryb postępowania w kwestiach spornych UCZEŃ
- UCZEŃ:
-
zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
-
podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
-
skierowanie sprawy do pedagoga szkolnego lub psychologa w razie kłopotów
z
rozstrzygnięciem sporu,
-
w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
-
ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor,
Tryb postępowania w kwestiach spornych
NAUCZYCIEL - UCZEŃ:
-
zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
-
podjęcie medjacji ze stronami,
-
zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
-
wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku
trudności
z
rozstrzygnięciem sporu,
WYKAZ DOKUMENTÓW
OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA:
Konwencja Praw Dziecka
(fragmenty)
Konwencja
informuje, że wszyscy są równi bez względu na: rasę, kolor skóry, płeć,
pochodzenie społeczne, cenzus majątkowy, języka, religię, poglądy polityczne. |
|
Art.13 |
Dziecko ma prawo do swobodnej wypowiedzi, czyli poszukiwania,
otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei, wszelkiego rozwoju w
formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub innej
- według wyboru dziecka. |
Art.14 |
Dziecko ma prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania. |
Art.15 |
Dziecko ma prawo do swobodnego zrzeszania się oraz wolności
pokojowych zgromadzeń. |
Art.17 |
Państwo umożliwia dziecku dostęp do informacji oraz materiałów
pochodzących z różnorodnych źródeł krajowych i międzynarodowych. |
Art.18 |
Rodzice (prawni opiekunowie) ponoszą wspólną odpowiedzialność za
wychowanie dziecka. |
Art.19 |
Dziecko ma prawo do ochrony przed wszelkimi formami przemocy
fizycznej bądź psychicznej, krzywdą lub zaniedbaniem, złym traktowaniem lub
wyzyskiem, bądź wykorzystaniem seksualnym. |
Art.20 |
Dziecko pozbawione czasowo lub na stałe swego środowiska rodzinnego lub gdy ze względu na swoje dobro nie może pozostawać w
tym środowisku, ma prawo do specjalnej ochrony i pomocy ze strony państwa. |
Art.23 |
Dziecko psychicznie lub fizycznie niepełnosprawne ma zapewnioną
pełnię normalnego życia w warunkach gwarantujących mu godność,
umożliwiających osiągnięcie niezależności oraz ułatwiających aktywne
uczestnictwo w życiu społeczeństwa. |
Art.28 |
Państwo będzie popierało i rozwijało międzynarodową współpracę w
dziedzinie oświaty, w szczególności w celu przyczynienia się do zlikwidowania
ignorancji i analfabetyzmu na świecie oraz ułatwienia dostępu do wiedzy
naukowo-technicznej. |
Art.29 |
Nauka dziecka będzie ukierunkowana na : |
Art.33 |
Państwo zapewnia dziecku ochronę przed nielegalnym używaniem środków
narkotycznych i substancji psychotropowych, zgodnie z ich zdefiniowaniem w
odpowiednich umowach międzynarodowych. |
Ważne
telefony:
Miejski
Ośrodek Pomocy Rodzinie
ul. Al.1000- lecia 22 Biała Podlaska
tel. 083- 343 33
50
„ Niebieska
linia” – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
tel. 0801- 120 002
Powiatowe Centrum
Pomocy Rodzinie
ul. Brzeska 41 Biała
Podlaska
tel. 083- 343 29
82
Rzecznik Praw Dziecka
tel.022- 696 55 55
Rzecznik Praw Ucznia i Rodzica
tel.0697
700 300
Środowiskowy
Punkt Konsultacyjny
ul. Leszczynowa
16 Biała Podlaska
tel. 083- 342 69
51
Telefon Zaufania
Ogólnoproblemowy
Biała Podlaska
tel. 083- 988
Pamiętaj,
W każdym przypadku zwracasz
się do osób kompetentnych.
Możesz liczyć na ich pomoc i dyskrecję.
Nie jesteś sam. Nie zamykaj się ze swoim problemem Postaram się skutecznie zająć Waszymi sprawami.
Zawsze znajdę dla Was czas!
.
MOŻESZ ZE MNĄ POROZMAWIAĆ CODZIENNIE
OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU sala
22.