ANALIZA
SPRAWDZIANU UCZNIÓW KLAS SZÓSTYCH „W WODZIE” |
||||
Sprawdzian
dla klas szóstych przeprowadzono dnia 5 kwietnia 2005 r. W naszej szkole przystąpiło do niego 154 uczniów. Uczniowie rozwiązywali zadania badające różne umiejętności, ale skupione wokół tej samej tematyki: w wodzie. Na rozwiązanie wszystkich zadań uczniowie mieli 60 minut. Test „W wodzie” składał się z 21 zadań zamkniętych i 5 zadań otwartych. Zadania zamknięte od 1 do 20 były zadaniami wielokrotnego wyboru, w których uczeń wskazywał jedną poprawną odpowiedź spośród czterech zaproponowanych. Wskazaną odpowiedź uczeń zaznaczał na karcie odpowiedzi. Zadanie 26 było zadaniem wielokrotnego wyboru, w którym należało wybrać trzy prawidłowe odpowiedzi; za nie uczeń mógł otrzymać 2 punkty. Każde zadanie zamknięte sprawdzało szczególnie jedną umiejętność. Zadania otwarte były różnego typu: zadania: 21, 23, 25 są to zadania rozszerzonej odpowiedzi, a zadania 22 i 24 są zadaniami krótkiej odpowiedzi. Za każde zadanie zamknięte i każde zadanie krótkiej odpowiedzi uczeń mógł uzyskać 1 punkt. Każde zadanie krótkiej odpowiedzi sprawdzało jedną umiejętność, a zadania rozszerzonej odpowiedzi sprawdzały więcej umiejętności, stąd też za ich rozwiązanie przyznawano większą liczbę punktów; za zadanie 21 i 23 można było uzyskać maksymalnie po 5 punktów, za 25 – 6 punktów. Za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań na sprawdzianie pt. „W wodzie” uczeń mógł uzyskać maksymalnie 40 punktów. Sprawdzian w klasie VI ma charakter interdyscyplinarny i bada umiejętności uczniów z pięciu obszarów standardów wymagań egzaminacyjnych: 1. czytanie, 2. pisanie, 3. rozumowanie, 4. korzystanie z informacji, 5. wykorzystanie wiedzy w praktyce. REALIZACJA STANDARDÓW W TEŚCIE pt. „W WODZIE” I. CZYTANIE W teście „W wodzie uczeń prezentował swoje
umiejętności związane z CZYTANIEM. Udzielał odpowiedzi na pytania związane
z tekstami popularnonaukowymi o poglądach i wierzeniach starożytnych Greków
( zad. 1, 4, 5) oraz o zachowaniu ryb (zad. 10). W zadaniu 3 musiał wykazać
się rozumieniem znaczenia związków frazeologicznym, a w zadaniu 6 - pojęcia
epitet. W tym standardzie wykazał się umiejętnością odczytywania informacji
z tabeli (zad. 9) oraz z planu miasta (zad. 16, 17, 18). II. PISANIE W teście „W wodzie” opanowanie umiejętności
z obszaru standardów PISANIE badano zadaniami otwartymi 23 i 25. W zadaniu
23 uczeń formułował krótkie ogłoszenie wzbogacone o element zachęty. W
zadaniu 25 należało opisać zmiany cywilizacyjne spowodowane rozwojem żeglugi.
Uczeń miał możliwość wyboru formy wypowiedzi pisemnej. W zadaniach z obszaru
standardów PISANIE uczeń mógł uzyskać 10 punktów. III. ROZUMOWANIE W sprawdzianie klas VI umiejętność z obszaru standardów ROZUMOWANIE badane były trzema zadaniami zamkniętymi ( zad. 12, 13, 14) oraz trzema zadaniami otwartymi (zad. 21, 22, 25). W zadaniach 12 należało wykazać się umiejętnością rozpoznawana figury geometrycznej – rombu, w zad. 13 – wyszukiwaniem par odcinków równoległych, a w zad. 14 - określeniem ilości osi symetrii rombu. W zadaniu otwartym 21 uczeń musiał ustalić sposób obliczania kosztów biletów na podstawie informacji zawartych w cenniku, jak i w poleceniu oraz sformułować odpowiedź adekwatną do treści zadania i wykonywanych obliczeń. Zadanie 22 wymagało podania tych elementów budowy ryby, które umożliwiają jej pływanie. Natomiast w zadaniu 25 należało wyjaśnić pozytywne zmiany, które były następstwem rozwoju żeglugi. Za poprawne rozwiązanie zadań lub ich
fragmentów ze sprawdzianu „W wodzie” powiązanych z obszarem standardów
ROZUMOWANIE uczeń mógł uzyskać 8 punktów. IV. KORZYSTANIE Z INFORMACJI Uczeń, jako odbiorca informacji przekazywanych
za pomocą różnych mediów, powinien umieć z nich korzystać. W zestawie
zadań „W wodzie” umiejętności ze standardu KORZYSTANIE Z INFORMACJI badane
było trzema zadaniami. W zadaniu zamkniętym nr 8 uczeń wybierał właściwy
program komputerowy, w zadaniu 19 – tytuł i czas rozpoczęcia określonego
wykładu, a w zadaniu 26 rodzaj informacji, które można uzyskać z tekstu
artykułu hasłowego. W zadaniach sprawdzianu „W wodzie” powiązanych z obszarem
standardów KORZYSTANIE Z INFORMACJI uczeń mógł uzyskać maksymalnie 4 punkty. V. WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE Umiejętność wykorzystania wiedzy, nabytej
podczas edukacji i w codziennych sytuacjach życiowych jest bardzo ważna,
dzięki temu uczeń potrafi rozwiązać wiele problemów. W zestawie zadań
„W wodzie” umiejętność z obszaru standardów WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE
badane było zarówno zadaniami zamkniętymi (zad. 2, 7, 11, 15, 20), jak
i otwartymi (zad. 21 i 24). WYNIKI SPRAWDZIANU KLASY SZÓSTEJ PT. „W WODZIE” Średnia punktów dla szkoły ze wszystkich kategorii umiejętności: 32,2 punktów. Podstawowe informacje statystyczne dotyczące
sprawdzianu „W wodzie”: |
||||
Obszar standardów wymagań egzaminacyjnych | Maksymalna liczba punktów | Klasa VIA | Klasa VIB | Klasa VIC | Klasa VID | Klasa VIE | Klasa VIF | Szkoła |
Czytanie |
10 | 8,7
|
9,3
|
9,2 |
8,0
|
8,6
|
9,1 | 8,8 |
Pisanie | 10 |
7,2 | 8,4 | 8,7 | 7,2 | 7,1 | 7,5 | 7,7 |
Rozumowanie | 8 | 6,2 | 6,3 | 6,8 |
5,7 | 5,5 | 7,0 | 6,3 |
Korzystanie z informacji | 4 | 3,1 | 3,2 | 3,6 | 2,9 | 3,2 | 3,5 |
3,3 |
Wykorzystanie wiedzy w praktyce | 8 | 5,7 | 6,4 | 6,7 | 5,3 | 5,7 | 7,0 | 6,2 |
Analizując średnie wyniki szkół w skali standardowej dziewiątki nasza szkoła ze sprawdzianu „W wodzie” ze średnią 32,2 punktów uzyskała pozycję wysoką.
|
||||
powrót |