ANALIZA SPRAWDZIANU UCZNIÓW KLAS SZÓSTYCH
„W WODZIE”

Sprawdzian dla klas szóstych przeprowadzono dnia 5 kwietnia 2005 r.
W naszej szkole przystąpiło do niego 154 uczniów. Uczniowie rozwiązywali zadania badające różne umiejętności, ale skupione wokół tej samej tematyki: w wodzie. Na rozwiązanie wszystkich zadań uczniowie mieli 60 minut.

Test „W wodzie” składał się z 21 zadań zamkniętych i 5 zadań otwartych. Zadania zamknięte od 1 do 20 były zadaniami wielokrotnego wyboru, w których uczeń wskazywał jedną poprawną odpowiedź spośród czterech zaproponowanych. Wskazaną odpowiedź uczeń zaznaczał na karcie odpowiedzi. Zadanie 26 było zadaniem wielokrotnego wyboru, w którym należało wybrać trzy prawidłowe odpowiedzi; za nie uczeń mógł otrzymać 2 punkty. Każde zadanie zamknięte sprawdzało szczególnie jedną umiejętność. Zadania otwarte były różnego typu: zadania: 21, 23, 25 są to zadania rozszerzonej odpowiedzi, a zadania 22 i 24 są zadaniami krótkiej odpowiedzi. Za każde zadanie zamknięte i każde zadanie krótkiej odpowiedzi uczeń mógł uzyskać 1 punkt. Każde zadanie krótkiej odpowiedzi sprawdzało jedną umiejętność, a zadania rozszerzonej odpowiedzi sprawdzały więcej umiejętności, stąd też za ich rozwiązanie przyznawano większą liczbę punktów; za zadanie 21 i 23 można było uzyskać maksymalnie po 5 punktów, za 25 – 6 punktów.

Za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań na sprawdzianie pt. „W wodzie” uczeń mógł uzyskać maksymalnie 40 punktów.
Sprawdzian w klasie VI ma charakter interdyscyplinarny i bada umiejętności uczniów z pięciu obszarów standardów wymagań egzaminacyjnych:
1. czytanie,
2. pisanie,
3. rozumowanie,
4. korzystanie z informacji,
5. wykorzystanie wiedzy w praktyce.

REALIZACJA STANDARDÓW W TEŚCIE pt. „W WODZIE”

I. CZYTANIE

W teście „W wodzie uczeń prezentował swoje umiejętności związane z CZYTANIEM. Udzielał odpowiedzi na pytania związane z tekstami popularnonaukowymi o poglądach i wierzeniach starożytnych Greków ( zad. 1, 4, 5) oraz o zachowaniu ryb (zad. 10). W zadaniu 3 musiał wykazać się rozumieniem znaczenia związków frazeologicznym, a w zadaniu 6 - pojęcia epitet. W tym standardzie wykazał się umiejętnością odczytywania informacji z tabeli (zad. 9) oraz z planu miasta (zad. 16, 17, 18).
Wszystkie zadania dotyczące obszaru standardu CZYTANIA w tym teście były zadaniami wielokrotnego wyboru. Za poprawne rozwiązanie zadań ze sprawdzianu „W wodzie” uczeń mógł uzyskać maksymalnie 10 punktów.
Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest podstawową umiejętnością, jaka uczeń powinien nabyć w trakcie nauki w szkole podstawowej.
W tej kategorii umiejętności średnia punktów dla szkoły wynosi: 8,8 punktów, co stanowi 88% . Najwyższą średnią z kategorii czytanie uzyskała kl. VI b – 9,3 punktów.

II. PISANIE

W teście „W wodzie” opanowanie umiejętności z obszaru standardów PISANIE badano zadaniami otwartymi 23 i 25. W zadaniu 23 uczeń formułował krótkie ogłoszenie wzbogacone o element zachęty. W zadaniu 25 należało opisać zmiany cywilizacyjne spowodowane rozwojem żeglugi. Uczeń miał możliwość wyboru formy wypowiedzi pisemnej. W zadaniach z obszaru standardów PISANIE uczeń mógł uzyskać 10 punktów.
Średnia punktów w kategorii pisanie dla szkoły wynosi: 7,7 punktów,co stanowi 77%, a najwyższą uzyskała kl. VI c – 8,7 punktów.

III. ROZUMOWANIE

W sprawdzianie klas VI umiejętność z obszaru standardów ROZUMOWANIE badane były trzema zadaniami zamkniętymi ( zad. 12, 13, 14) oraz trzema zadaniami otwartymi (zad. 21, 22, 25). W zadaniach 12 należało wykazać się umiejętnością rozpoznawana figury geometrycznej – rombu, w zad. 13 – wyszukiwaniem par odcinków równoległych, a w zad. 14 - określeniem ilości osi symetrii rombu. W zadaniu otwartym 21 uczeń musiał ustalić sposób obliczania kosztów biletów na podstawie informacji zawartych w cenniku, jak i w poleceniu oraz sformułować odpowiedź adekwatną do treści zadania i wykonywanych obliczeń. Zadanie 22 wymagało podania tych elementów budowy ryby, które umożliwiają jej pływanie. Natomiast w zadaniu 25 należało wyjaśnić pozytywne zmiany, które były następstwem rozwoju żeglugi.

Za poprawne rozwiązanie zadań lub ich fragmentów ze sprawdzianu „W wodzie” powiązanych z obszarem standardów ROZUMOWANIE uczeń mógł uzyskać 8 punktów.
Średnia punktów w kategorii rozumowanie wynosi 6,3 punktów, co stanowi 78,75%,
a kl. VI c uzyskała najwyższą średnią w szkole – 6,8 punktów.

IV. KORZYSTANIE Z INFORMACJI

Uczeń, jako odbiorca informacji przekazywanych za pomocą różnych mediów, powinien umieć z nich korzystać. W zestawie zadań „W wodzie” umiejętności ze standardu KORZYSTANIE Z INFORMACJI badane było trzema zadaniami. W zadaniu zamkniętym nr 8 uczeń wybierał właściwy program komputerowy, w zadaniu 19 – tytuł i czas rozpoczęcia określonego wykładu, a w zadaniu 26 rodzaj informacji, które można uzyskać z tekstu artykułu hasłowego. W zadaniach sprawdzianu „W wodzie” powiązanych z obszarem standardów KORZYSTANIE Z INFORMACJI uczeń mógł uzyskać maksymalnie 4 punkty.
Z kategorii korzystanie z informacji średnia dla szkoły wynosiła: 3,3 punktów, co stanowi 82,5 %, a najwyższą uzyskała kl. VI c – 3,6 punktów.

V. WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE

Umiejętność wykorzystania wiedzy, nabytej podczas edukacji i w codziennych sytuacjach życiowych jest bardzo ważna, dzięki temu uczeń potrafi rozwiązać wiele problemów. W zestawie zadań „W wodzie” umiejętność z obszaru standardów WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE badane było zarówno zadaniami zamkniętymi (zad. 2, 7, 11, 15, 20), jak i otwartymi (zad. 21 i 24).
W zadaniu 2 uczeń wykonywał obliczenia procentowe, zaś w zad. 7 – obliczenia związane z długością, zad. 20 – upływem czasu oraz w zad.21 – z pieniędzmi. W zadaniu 11 musiał wykorzystać znane terminy do wskazania przyczyn określonego zachowania ryb. Na podstawie instrukcji obsługi urządzenia - nawilżacza wskazywał sytuacje, w których nie wolno go używać (zad. 15). W zadaniu 24 – uczeń podawał przykłady zagrożeń wynikających z zanieczyszczonego środowiska – wód.
Za poprawne wykonanie zadań sprawdzianu „W wodzie” powiązanych z obszarem standardów WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE uczeń mógł uzyskać 8 punktów.
Ze standardu wykorzystanie wiedzy w praktyce średnia dla szkoły – 6,2, pkt co stanowi 77,5 %, najwyższą średnią uzyskała kl. VI f – 7,0 punktów.

WYNIKI SPRAWDZIANU KLASY SZÓSTEJ PT. „W WODZIE”

Średnia punktów dla szkoły ze wszystkich kategorii umiejętności: 32,2 punktów.

Podstawowe informacje statystyczne dotyczące sprawdzianu „W wodzie”:

         
Obszar standardów wymagań egzaminacyjnych Maksymalna liczba punktów Klasa VIA Klasa VIB Klasa VIC Klasa VID Klasa VIE Klasa VIF Szkoła
Czytanie


10 8,7
9,3
9,2
8,0
8,6
9,1 8,8
Pisanie 10
7,2 8,4 8,7 7,2 7,1 7,5 7,7
Rozumowanie 8 6,2 6,3 6,8
5,7 5,5 7,0 6,3
Korzystanie z informacji 4 3,1 3,2 3,6 2,9 3,2 3,5
3,3
Wykorzystanie wiedzy w praktyce 8 5,7 6,4 6,7 5,3 5,7 7,0 6,2

Analizując średnie wyniki szkół w skali standardowej dziewiątki nasza szkoła ze sprawdzianu „W wodzie” ze średnią 32,2 punktów uzyskała pozycję wysoką.

 

powrót