Podstawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole
Prowadzenie działań związanych z
doradztwem zawodowym w przedszkolach, szkołach i placówkach regulują m. in.
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, w której zapisano, że
system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku
kształcenia oraz Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., wymieniając
zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy
psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności
dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Szczegółowe regulacje wprowadzają
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego,
w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół oraz w sprawie zasad
organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
Działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresaci
ZAJĘCIA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO REALIZOWANE NA LEKCJACH:
03.11.2022r. doradca zawodowy Pan
Michał Filipiak, poprowadził zajęcia w ramach doradztwa zawodowego. Głównym
tematem były zainteresowania zawodowe. Młodzi ludzie z klasy 7A mieli okazję
dowiedzieć się czym jest Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych i jakie on
może mieć zastosowanie na przyszłość.
Tak zwany KZZ jest narzędziem
diagnostycznym, które służy do badania zainteresowań zawodowych. Powstał on w
oparciu o najbardziej użyteczne teorie doradztwa zawodowego. Kwestionariusz
Zainteresowań Zawodowych może pomóc w: określeniu preferencji oraz zainteresowań zawodowych, wyborze
szkoły, uczelni, określeniu kierunku kształcenia.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w
zajęciach oraz przedstawiali swoje przemyślenia, które niejednokrotnie dotykały
ich własnych zainteresowań.
Praca jako wartość w życiu człowieka
07.11.2022r. odbyły się zajęcia w
ramach doradztwa zawodowego, które poprowadził doradca zawodowy pan Michał
Filipiak. Tematem przewodnim była praca jako wartość w życiu człowieka. Na
pytanie dlaczego praca jest ważna i co ona daje ludziom, młodzież
z klasy 8 D
oprócz źródła dochodów odpowiadała, że jest to: kontakt z drugim człowiekiem,
radość, poczucie spełnienia, bycie potrzebnym.
Żeby można było podjąć pracę,
najpierw trzeba zdobyć zawód. Praca w zawodzie to najważniejszy rodzaj pracy
dla człowieka, dlatego tak bardzo istotny jest wybór szkoły
a potem zawodu,
którego
z czasem młody człowiek przyswaja. Praca daje również możliwość rozwoju
osobistego, uczenia się nowych rzeczy, rozwijania swoich kompetencji. Praca
powinna być dla człowieka nieodłącznym elementem jego życia.
Zawody wokół nas
Definicja zawodu mówi nam, że
jest to zbiór zadań w wyniku społecznego podziału pracy, będących świadczeniami
na rzecz innych osób, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami przez
poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji (wiedzy
i
umiejętności), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki.
Gromadzenie informacji o
zawodach, które nas interesują, przygotowuje nas do pełnienia pewnych ról
zawodowych, uzyskujemy wiedzę o tym, jakie czynności w tym zawodzie się wykonuje,
jakie predyspozycje są potrzebne, jakich narzędzi się używa, z kim się pracuje.
Posiadanie takiej wiedzy pomaga odpowiedzieć nam na pytanie: Czy ten zawód jest
dla mnie? Gromadzenie i zbieranie informacji jest ważne także z tego powodu, że
wyobrażenia, jakie posiadamy o danym zawodzie, czasem są rozbieżne z tym, co
faktycznie w tym zawodzie się wykonuje.
Z pewnością już teraz wiedza ta
będzie zdecydowanie łatwiejsza dla uczniów klasy 8 B, która podczas
prowadzonych zajęć przez doradcę zawodowego pana Michała Filipiaka, chętnie
włączyła się do udziału w lekcji, tworząc plakaty przedstawiające różne zawody.
Aspiracja – jest to stan, do
którego dąży człowiek i jest on odległy w czasie. Dla tego odległego stanu
człowiek umie określić początkowe cele, których realizacja sprawi, że będzie
bliżej aspiracji. Aspiracje są właśnie takim łącznikiem między wizją a celami.
Określają, gdzie chcemy być za kilka lat.
Doradca zawodowy pan Michał
Filipiak prowadząc zajęcia chciał uświadomić uczniów klasy 8 F, co znaczą aspiracje
zawyżone i zaniżone, ale zgodnymi z
osobistymi warunkami działania, które umożliwiają ich zrealizowanie są aspiracje
realistyczne. Wspomniał również, że niewłaściwy wybór szkoły i zawodu,
podtrzymywany przez nieprawidłowo uformowane aspiracje edukacyjno-zawodowe,
jest główną przyczyną niepowodzeń w procesie kształcenia ogólnego i zawodowego.
Podczas ćwiczeń zaproponowanych
przez prowadzącego, uczniowie zaangażowali się
w pracę definiując słowo
aspiracje w formie plakatu, wykorzystując do tego celu metodę burzy mózgów.
Zdolności – jest to całokształt
życia psychicznego, z motywacją osobowościową, z procesami poznawczymi tj.
uwaga, pamięć, myślenie, utożsamiane są również z inteligencją i działaniem.
Uczeń osiągający bardzo dobre
oceny szkolne ze wszystkich przedmiotów jest więc uczniem zdolnym do uczenia
się, a nie uzdolnionym. Natomiast uzdolnienia – są to specyficzne konfiguracje
zdolności ogólnych, specjalnych, umożliwiające bardzo dobre wykonanie, ukierunkowanej
treściowo działalności.
Uczeń, który posiada uzdolnienia
np. matematyczne, zazwyczaj nie wykazuje innych uzdolnień, np. językowych czy
plastycznych, co z reguły znajduje odzwierciedlenie w zróżnicowanych wynikach
szkolnych. Uczeń uzdolniony osiąga bardzo dobre wyniki tylko w określonych przedmiotach, np. ścisłych i ma
zazwyczaj "problemy" z przedmiotami humanistycznymi.
O tych i o innych ciekawostkach
mogła dowiedzieć się młodzież z klasy 8 E
w ramach doradztwa zawodowego, które poprowadził pan Michał Filipiak.
.
.
|Strona główna | O szkole | Historia | Patron | Hymn | Certyfikaty | Aktualności | Kontakt |