Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Logopeda

Logopeda

 

Gabinet logopedy  - parter, pok. 28

Godziny konsultacji dla rodziców:

wtorek i czwartek 7.30 - 8.00, proszę wcześniej zgłaszać się przez dziennik, bo jest sporo rodziców z oddziałów zerowych.

Logopeda mgr Barbara Maliszkiewicz prowadzi działania w zakresie:

DIAGNOZY – TERAPII – PROFILAKTYKI ZABURZEŃ MOWY

 

Procedury przyjmowania uczniów na terapię logopedyczną

w Szkole Podstawowej nr 9 w Białej Podlaskiej

Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. 

W pierwszej kolejności na zajęcia logopedyczne przyjmowani są uczniowie posiadający orzeczenie/opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły.

O udziale w zajęciach logopedycznych decyduje logopeda,  na podstawie badania diagnostycznego, wywiadu z rodzicem oraz analizy dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej i  medycznej ucznia.

Logopeda diagnozuje wszystkie dzieci z klas pierwszych i oddziału przedszkolnego we wrześniu każdego roku szkolnego. Dzieci zgłaszane przez rodziców, nauczycieli, pedagoga, psychologa diagnozowane są w terminie nie dłuższym niż 14 dni od momentu zgłoszenia.

Objęcie ucznia zajęciami logopedycznymi wymaga pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów.

Wyrażenie zgody jest równoznaczne z zobowiązaniem, że dziecko będzie uczęszczało na zajęcia regularnie. Każda nieobecność na zajęciach powinna być przez rodzica usprawiedliwiona.

Dwie nieusprawiedliwione nieobecności powodują skreślenie z listy dzieci uczęszczających na terapię i objęcie  terapią następnego dziecka z listy dzieci oczekujących w kolejce i potrzebujących pomocy logopedycznej.

Terapia logopedyczna jest procesem, a zatem jej czas trwania jest uzależniony od indywidualnego przypadku. Logopeda udziela rodzicom wskazówek do pracy z dzieckiem w domu za pośrednictwem zeszytów ćwiczeń logopedycznych.

Rodzice uczniów/prawni opiekunowie mając na celu dobro dziecka zobowiązani są do regularnego kontynuowania terapii logopedycznej i wykonywania zalecanych przez logopedę ćwiczeń z dzieckiem w domu (materiały do ćwiczeń bądź/ i wskazówki do pracy otrzymują dzieci podczas zajęć). Spotkanie dziecka z logopedą nie jest jedynym i wystarczającym elementem terapii.

Rodzice uczniów/prawni opiekunowie mogą uzyskać informacje o postępach dziecka w terapii w trakcie indywidualnych spotkań z logopedą w godzinach pracy logopedy oraz w czasie dyżurów pełnionych podczas konsultacji nauczycielskich zgodnie z harmonogramem konsultacji.

Liczba uczestników zajęć logopedycznych wynosi do 4 uczniów. W uzasadnionych przypadkach zajęcia są prowadzone indywidualnie.

Dzień tygodnia, godziny, częstotliwość zajęć ustala logopeda.

Udział ucznia w zajęciach logopedycznych trwa do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia pomocą przy założeniu systematycznego utrwalania w domu.

Uczeń może zostać wypisany z zajęć również na pisemny wniosek rodzica/opiekuna.

Zadania logopedy:

  • diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
  • prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podstawowe cele terapii logopedycznej:

  • Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez eliminowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi.
  • Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
  • Doskonalenie wymowy i korygowanie wad wymowy.
  • Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
  • Rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie i wyraźnie.
  • Wzbogacanie słownika.
  • Zachęcanie uczniów do twórczej aktywności słownej.

Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągania sukcesów w szkole, szczególnie w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziała pogłębianiu się wad wymowy.

Skuteczność terapii ściśle uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą!  I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce - terapia przynosi rezultaty.

Wskazówki dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną:

  • Bądź w stałym kontakcie z logopedą, aby na bieżąco pozyskać informacje o stanie mowy swojego dziecka.
  • Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
  • Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie zalecanego materiału zawartego.
  • Chwal i nagradzaj swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
  • Spraw, aby praca z dzieckiem była dla Was przyjemna.
  • Ćwicz razem z dzieckiem przed lustrem najczęściej jak tylko możesz.
  • Nawet 10 minut codziennej pracy przynosi lepsze efekty niż raz w tygodniu a długo    i żmudnie.

Pamiętaj! Skuteczność terapii ściśle uzależniona jest od współpracy z logopedą rodziców. I tylko wówczas, gdy współpraca Dziecko-Logopeda-Rodzice  ma rzeczywiście miejsce - terapia przynosi rezultaty.    

Organizacja zajęć logopedycznych:

   Logopeda we wrześniu przeprowadza przesiewowe badania mowy wśród uczniów klas pierwszych oraz oddziałów przedszkolnych służące wyłonieniu dzieci z zaburzeniami mowy. Logopeda współpracuje z rodzicami dzieci i nauczycielami zgłaszającymi swych uczniów do terapii logopedycznej. Zajęcia logopedyczne w większości przypadków prowadzone są indywidualnie i w małych grupach liczących do czworga uczniów. Logopeda łączy dzieci w grupy zbliżone pod względem wady wymowy. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnego zapotrzebowania i możliwości ucznia.    

Na czym polega terapia logopedyczna w przypadku wad wymowy?

Podczas zajęć logopedycznych uczniowie systematycznie ćwiczą: długość i siłę wydechu, w tym oddychanie dla mowy, artykulację, słuch fonemowy i fonetyczny, rozumienie i nadawanie komunikatów, poprawną dykcję, czytanie i różne formy pisania (głównie ze słuchu). Usprawniane są narządy artykulacyjne: język, wargi, podniebienie; ustalany jest prawidłowy tor oddechowy; wywoływane są głoski, które następnie dzieci utrwalają w sylabach, logotomach, wyrazach, zdaniach, wierszykach i mowie potocznej.

  Każde dziecko przychodząc na zajęcia logopedyczne powinno być wyposażone w zeszyt, w którym w odpowiednim czasie (po nabyciu pewnych umiejętności w gabinecie) zapisywane są ćwiczenia i niezbędne uwagi dotyczące pracy w domu. Przejście do każdego kolejnego etapu terapii, jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy dziecko utrwali dotychczasowy materiał. Zajęcia odbywają się  raz w tygodniu, w przypadku dużej liczby dzieci zakwalifikowanych częstotliwość zajęć może być mniejsza, dlatego praca w domu pod opieką poinstruowanego przez logopedę rodzica, jest niezbędna i gwarantująca sukces .

Czas trwania terapii logopedycznej:

Terapia logopedyczna jest zindywidualizowana i uzależniona od wielu czynników. Decyduje o tym logopeda. Terapia prowadzona jest do momentu wyeliminowania lub złagodzenia zaburzenia stanowiącego powód objęcia ucznia opieką logopedyczną. Najczęściej trwa kilka lub kilkanaście miesięcy, choć są sytuacje, w których może trwać nawet kilka lat (np. w przypadku braku systematycznych ćwiczeń, niestosowania się do zaleceń logopedy czy złożoności problemu, z jakim mamy do czynienia). Należy sobie zdawać sprawę, iż skorygowanie wady wymowy u dzieci nie następuje podczas jednego spotkania z logopedą, jest procesem złożonym i przebiega według ściśle określonych etapów.

Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?

·       od momentu rozpoczęcia ćwiczeń – im wcześniej podjęta praca, tym łatwiej wyeliminować nieprawidłowe nawyki;

·       systematyczności uczęszczania na zajęcia;

·       przygotowania dziecka do zajęć (przygotowanie materiału zadanego do opracowania w domu);

·       wytrwałej kontynuacji pracy w domu tzn. stosowanie się do zaleceń logopedy;

·       zaangażowania ucznia, jego chęć do podjęcia wysiłku, współpraca na zajęciach i w domu;

·       zaangażowania i współpraca rodziców.

Praca w domu polega najczęściej na ćwiczeniu narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i warg oraz na utrwalaniu wymowy poszczególnych głosek w sylabach, wyrazach i zdaniach. Konieczne jest, aby dziecko ćwiczyło pod kontrolą rodzica, który jest w stanie skorygować ewentualne błędy.

Zapraszamy.

Informacja o plikach Cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne mogą pomagać nam w ulepszaniu tej strony. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.